Blomstertid i Baltorp

”Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor.” När Israel Kolmodin skrev den kända sommarpsalmen 1694 kunde han hämta inspiration från de blommande ängar och hagar som vid den tiden fanns överallt. Det moderna jordbruket har förändrat landskapet i en annan riktning, men den 2 juni fick vi i Herrljunga Naturskyddsförening möjlighet att vandra över sådana marker. Ove Eriksson i Baltorp, Barne-Åsaka har under trettio års tid arbetat med att återskapa ett äldre jordbrukslandskap myllrande av biologisk mångfald. Här finns 11 hektar med ängar, hagmarker med betande djur, dammar, våtmarker och berghällar, var och en med sin specifika flora och fauna.

Darrgräs

Ängsskallra

På ängarna växer orkidéer som Adam och Eva och såväl grönvit nattviol som ängsnattviol och både höskallra och ängsskallra. Prästkragar, käringtand, rödklöver, teveronika, brudbröd, tjärblomster och getväppling skapar en vacker färgpalett. Den solgula slåttergubben med sina två ”drängar” som slår ut efter ”bonden” var förr ett tecken på när det var dags för slåtter. På berghällarna växer gul fetknopp, bergglim och granspira. I de fuktigare områdena trivs jungfrulin, gökblomster och ältranunkel liksom tusentals klockgentiana, en blomma som bara finns på några få ställen i Sverige, och som lever i ett intrikat samspel med den lika så ovanliga alkonblåvingen. Mängder av sländor hovrar över dammarna som också utgör en attraktiv miljö för grodor, paddor och salamandrar, ladusvalorna pilar över himlen och till sina bon i ladugården, tornfalken spanar efter sork och i den största dammen simmar vigg och andra änder.

Den här vackra naturen är resultat av ett enormt arbete, där Ove tagit ner granar och tallar, glesat ut lövskogen och frilagt berghällar. Att sköta ängarna med fagning och lieslåtter är ett arbete som återkommer varje år, liksom att hålla efter oönskade arter som tar sig in. Det är en beundransvärd prestation och man hoppas verkligen att miljön kan fortsätta att bevaras i framtiden.

Baltorp är med andra ord väl värt ett besök, och redan den 16 juni, på Vilda blommors dag, finns det möjlighet att följa med Vara Naturskyddsförening, som ordnar en utflykt hit.

Se:  https://www.naturskyddsforeningen.se/engagera-dig/kalender/vilda-blommornas-dag-nossebro-2024-06-16/