Energimässa 11/3

Lördagen 11/3 välkomnar Herrljunga naturskyddsförening till energimässa i Herrljunga Folkets Park!

En dag fullspäckad med föredrag och utställare där energi och miljö står i fokus. Få konkreta tips och praktiska lösningar för smart energianvändning, energiutvinning och lagring. Vi får höra om lokala exempel och lära oss mer om olika energityper och spartips.

Utöver lokala företag och verksamheter finns representanter från kommunen på plats för att informera och svara på dina frågor.

Fika och lättare lunch kan köpas på plats.

Fri entré.

Mässans program

9:45 Musik Elever från Herrljunga, Vårgårda och Grästorp kulturskolor framför kända och okända låtar, som tex Fever, Alley Cat och Utan dina andetag, på blåsinstrument under ledning av Marie Frii.

10:20 Invigning med Herrljunga politiker Mats Palm (S),Jessica Pehrson (C), Magnus Jonsson (V), Lotta Norén (L).

11:00 Naturskyddsföreningen – Erik Pihl

12:00 Perspektiv på energi Herrljunga Elektiska – Anders Mannikoff och RISE – Emanuel Bengtsson, Lars-Henrik Kullingsjö Björnsson

13:00 Om biogas Vårgårda Herrljunga Biogas AB – Per-Olof Rosén

14:00 Att vara Off-Grid med bla vätgas som energibärare Hans-Olof Nilsson

15:00 Energirådgivaren pratar om energisparande hemma och på jobbet Tomas Bengtsson

16:00 Lokala exempel, Solenergi, Bergvärme, Biogas och Elbil

Utställare

För mer information om varje utställare klicka på länken för att ta dig vidare till verksamhetens hemsida.

Elfordon

Börjessons Bil AB

Börjessons finns på plats för att prata elbil och laddning. Passa även på att titta lite extra på nya ID Buzz som fått ett fint mottagande på marknaden.

BILIA BMU AB

Allt för kunden, och lite till. Er BMW och Mini återförsäljare i Sjuhärad.

Brandt bil

Brandt Bil i Alingsås kommer med helt eldrivna Volvo C40 & Volvo Xc40.

Lagers cykel & motorservice AB

Elcyklar och eltransportcyklar.

Borås Stad

Borås stad, i samarbete med näringslivet, presenterar hur transportsystem kan effektiviseras för extra långa lastbilar, s.k. H.C.T. Inom FOU-projektet Autofreight pågår utveckling av ny teknik, nya affärsmodeller och nya logistiklösningar så att fler containers kan matas från Göteborgs hamn till Viared på ett extremt miljöeffektivt sätt.

Energiproduktion och lagring

Elautomation AB

Elautomation är ett företag som kan lösa en helhetslösning på solcellsmontage.

Herrljunga Elektriska AB

Allt från fjärrvärme till energilagring.

Eolus vind AB

Eolus etablerar och förvaltar förnybara energiprojekt inom vindkraft på land och till havs, solkraft och energilagring.

Vårgårda Herrljunga Biogas AB

VH Biogas producerar biogas till fordon av gödsel direkt från gårdarna runt omkring anläggningen.

OrangeGas Sverige AB-OG Clean Fuels

Clean Fuels strävar efter att leverera 100% fossilfria drivmedel! Med en palett av hållbara drivmedel gör OG klimatsmart körning tillgänglig för alla. Genom att köra på klimatsmarta drivmedel från OG bidrar du till en mer välmående planet för framtida generationer.

Emil Karlsson

Fröstorps gård har 550 mjölkkor plus kalvar och ungdjur. Just nu byggs det en biogasanläggning som räknas bli klar i slutet av året. Då kommer gården att generera egen el.

Hårsmar Lantbruk AB

Hårsmar Lantbruk AB är mjölkproducenter och levererar sedan 2001 ekologisk mjölk till Arla. År 2014 installerades solpaneler på ladugårdens södra tak. Solcellerna producerar årligen ca 40 000 kWh el. Företaget är även en av de anslutna gårdarna till Vårgårda Herrljunga Biogas AB. Hårsmar Lantbruk berättar gärna om sina erfarenheter av biogödsel i odlingen, samarbetet kring biogasanläggningen och den egna produktionen av solel.

Fastigheter och byggnader

AFRY

Afry utför alla sorts konsulttjänster inom energi och VVS. T.ex. energideklarationer, energi-och klimatberäkningar, projekteringar och utredningar.

Kjellners Rör AB

Bergvärme och andra värmepumpar.

Nossebro Energi

Bergvärme och andra värmepumpar.

Herrljunga kommun

Kommunens fastigheter, att spara och skapa energi.

Svenska Kyrkan Herrljungabygdens församling

Herrljungabygdens församling har sedan 2012 minskat energiförbrukningen med upp till 60%. I flertalet av kyrkorna har de en låg grundtemperatur som höjs vid förrättning. De arbetar också med avfuktning, som sänker luftfuktigheten och är ett energieffektivare sätt än att värma luft.

Herrljunga Terrazzo AB

Solceller sedan tio år tillbaka samt bergvärme.

Övriga

Herrljunga kommun

Kom och träffa kommunen och ställ dina frågor om energi, klimat, miljö, och ansökningsförfaranden. På plats finner ni: miljöenheten, plan och bygg, strategisk planering, säkerhetschef, räddningstjänsten samt vår energirådgivare.

RISE Research Institutes of Sweden

Hållbar omställning och konkurrenskraft på vetenskapliggrund.

LRF

LRF presenterar sitt arbete med energifrågor.

Sparbanken Alingsås

Sparbanken Alingsås är en viktig del av det lokala samhället och har ett ansvar för att uppmuntra och bidra till en långsiktigt hållbar utveckling.

Naturskyddsföreningen i Herrljunga

Vi arbetar för en hållbar framtid på en frisk och levande planet. Hos oss får du en presentation av årets program och verksamhet i Herrljunga samt info om hur du kan bli medlem och stödja vår verksamhet.

Se även Facebook för mer information.

Besök gärna vårt Forum för energibesparing för att tipsa varandra om sätt att spara energi, minska energikostnader, skapa smarta elsystem samt ställa om till förnybara energikällor för de biobaserade har kort omloppstid. I första hand för privatpersoner, företag och föreningar i Herrljunga kommun.

Medarrangör: Studieförbundet Vuxenskolan,

Med stöd av: Herrljunga kommun, Herrljunga elektriska, Fokus Herrljunga

Hitta hit:

One thought on “Energimässa 11/3

1. Det är positivt att lokala företag och kommunala representanter deltar. Det stärker samhällets engagemang i frågorna och skapar en direkt kanal för kommunikation mellan invånarna och de som kan påverka lokal politik och praxis.