Blåsippor i Eriksberg

Blåsippor blommade överallt bland fjolårslöven

Samling vid soldattorpet.

Lasse berättar om var hus legat förr och var en genväg till Falköping har gått.

Sugen på att se massor av blåsippor? Då ska du ta en tur till Eriksberg, för där finns en ek- och hasselbacke där blåsippor blommar överallt bland fjolårslöven. Dit gick Naturskyddsföreningens första vårpromenad i år och det blev en riktigt fin söndagsförmiddag. Solen sken och det kvittrade, kvillrade, fladdrade och kröp i alla tuvor, buskar och snår. Höjdpunkten var blåsippsbacken där vi tog vår fikapaus i sällskap av bland annat en nyfiken sorgmantel. 33 olika fågelarter räknade Lasse in, från fjällvråken som seglade i skyn till trastar, finkar, mesar och den lilla kungsfågeln som hoppade omkring bland grangrenarna.

Eriksberg är en gammal kulturbygd, där ån Lidan samt grusåsar och andra attraktiva boplatser redan på stenåldern lockade människor till trakten. Många känner till Eriksbergs gamla kyrka från 1100-talet, men här finns också mycket annat. Lasse berättade under vandringens gång om olika historiska lämningar. Det finns fornåkrar och resta stenar, och stenåldersyxor har hittats. Idag bor 200 invånare i socknen, men runt förra sekelskiftet var det många fler, bl.a. fanns då 107 torp, som nu är utmärkta med torpstolpar. Ett fint soldattorp har rustats upp och visas av Hembygdsföreningen.

Fikapaus bland blåsippor, fjärilar och fågelsång.