Årsmöte med bilder från Orraholmen

Föreningens årsmöte hölls i år i Vuxenskolans lokaler och 14 personer deltog. Stämman inleddes med bildvisning av fotograf Anne-Cathrine Cammersand som visade vackra naturbilder från Orraholmens olika årstider från gryning till skymning. Vi fick njuta av fågelbilder i luft, på land och i vatten, blomsterfoton i blomning eller frökapslar i färgtoner från isgrått till frost och konstnärligt fångade vattendroppar. Gyllene himlar med rosa och orange ljusspeglar på och ovan höstskogen gav guldkant åt visningen som om vi vore där och vinterbilderna med snötyngda grenar fick oss att minnas hur vackert det är med snö. Vi förmedlades en tacksamhet till allt det vackra i vår natur som ofta finns alldeles runt knuten. Anne-Cathrine berättade att hon genom sina promenader med kameran i Orraholmsområdet har upptäckt en ny värld med naturens alla små detaljer och färgskiftningar, som man bara ser om man stannar upp och tar sig tid.

Efter bildvisningen bjöds vi på fika, som ordnats av Else-Britt och Göran Johansson och därefter vidtog årsmötesförhandlingarna. Både ordförande Kurt Brorsson och sekreterare Mari Lindberg avgår, så det blev en del omflyttningar, och tyvärr även några vakanser. Följande poster fördelades efter att även styrelsen konstituerats:

Kjell Johansson, ordförande.
Barbro Johansson, kassör.
Birgitta Saunders, sekreterare.
Eva Bayard, ledamot.
Åke Eriksson, ledamot.
Två vakanta ledamöter och två vakanta suppleanter.

Vi valde också några arbetsgrupper:

Stug-och Orraholmsgruppen-ansvariga Göran Johansson och Kurt Brorsson.
Programgruppen–ansvarig Barbro Johansson.
Fågelgruppen–ansvarig Lars Nilsson och Åke Eriksson.

Verksamhetsberättelsen visade att föreningen haft många aktiviteter under året: Sex vårutflykter på olika håll i kommunen och en till naturreservatet Mölarps kvarn och Kröklingshage. Vi har medverkat vid Fjällastigens dag samt Trädgårdsdagen och Halljonga förr i vala på Haraberget och haft fjärilsinventering på Remmene skjutfält vid tre tillfällen. Dessutom har vi medverkat vid samråd vid två tillfällen och varit aktiva i att driva att Orraholmen ska skyddas mot avverkning.

Text: Mari Lindberg och Barbro Johansson

Foto: Anne-Cathrine Cammersand