Mollungens bokskog i försommarskrud

I maj är bokarna som allra vackrast med sina ljusgröna, nyutslagna blad. Naturskyddsföreningens promenad den 21 maj gick därför genom den fagra bokskogen i Mollungens naturreservat, som är en av de största sammanhängande bokskogarna i tidigare Älvsborgs län. Åke Eriksson guidade och berättade om platser längs vägen.

Bokarnas blad växer horisontellt, vilket ger bokskogen dess säregna ljus.

Fikat intogs i en hage vid Lilla Mollungen med utsikt över Sandsken.

Stenmurar och taggtråd. Vid den gamla äpplelunden såg vi exempel på både äldre och nyare stängselteknik.

Adelsgården Stora Mollungen, som vi först passerade, har en gång i tiden haft både ett brännvinsbränneri och en väderkvarn. På Lilla Mollungen, som arrenderade jord från huvudgården, växer fortfarande äppleträd av olika sorter från den fruktodling som fanns en gång. Torpstolpar är uppsatta där det låg torp som hörde till Stora Mollungen, och stenmurar visar på tidigare släkters odlarmöda. Men redan på stenåldern fanns det bosättningar här, vilket rester av en hällkista visar. Dock försvann de flesta stenarna därifrån redan på 1700-talet för att tjäna som bromaterial.

Vandringen gick i bokskogens särskilda milda ljus. Bokträden kan bli 700 år gamla, men även som döda fyller träden en viktig funktion som boplats och näringskälla åt svampar, insekter och fåglar.

En kopparödla hade förirrat sig ner i en grund brunn vid ett torp och fick hjälp att komma upp och ringla vidare i fjolårslöven.