Fjärilar och blommor på Remmene skjutfält

Foto: Barbro Johansson

Luften var stilla och värmen dallrade över Remmene skjutfält, en perfekt dag för en fjärilsinventering. Och mycket riktigt fladdrade fjärilarna generöst omkring runt oss 23 personer som deltog i Naturskyddsföreningens aktivitet den 9 juli. Guider på promenaden var Göran och Else-Britt Johansson och Kurt Brorsson. Några fjärilshåvar fanns att låna och Else-Britt demonstrerade inledningsvis den rätta tekniken för att fånga fjärilar.

Vitfläckig guldvinge, en skönhet på en renfana.
Foto: Kent Bredahl

Längs den två kilometer långa promenaden flög fjärilar upp. Det var små himmelsblå blåvingar, skimrande pärlemorfjärilar, de diskreta gräsfjärilarna och den vackert tecknade aspfjärilen, som var den största fjäril som sågs den här dagen. Allra vackrast var kanske ändå den vitfläckiga guldvingen, som har skarpt orange vingar med svarta kanter. Ingen notering gjordes om den sällsynta alkonblåvingen, som har en av sina få lokaler på Remmene skjutfält. Men i efterhand upptäcktes att några av de bilder som tagits faktiskt var på alkonblåvingar, vilket naturligtvis var glädjande.

Den sällsynta alkonblåvingen och en humla har hittat samma kråkvicker att suga nektar ur.

En av de yngre deltagarna har fångat en fjäril som ska artbestämmas.
Foto: Barbro Johansson

Många blommor fanns det också. Slåttergubbarna, som breder ut sig över stora områden höll på att blomma över, men orkidén Jungfru Marie nycklar blommade ännu rikligt. Bredvid gulmåran och vitmåran fanns också gräddmåra, som är en hybrid mellan de båda och har blommor som är just gräddfärgade. Den säregna vita brunörten växer på samma ställe varje år. Annat som sågs var klockljung, liten blåklocka, vägtistel och kärrtistel, blodrot och bockrot, och både äkta och fyrkantig johannesört.

Göran antecknar varje fjärilsobservation i protokollet. Foto: Kjell Johansson

Resultatet av fjärilsinventeringen rapporteras in till Biologiska institutionen på Lunds universitet och ingår i en nationell inventering av dagfjärilar. Naturskyddsföreningen i Herrljunga har deltagit under 11 år med undantag för några år då inte den rätta kompetensen fanns. Nedan följer den kompletta listan på de totalt 100 fjärilar av 18 arter som sågs. Ljung-och hedblåvinge rapporteras som en art.

Citronfjäril

Ängspärlemorfjäril

Alkonblåvinge 3
Aspfjäril 1
Citronfjäril 9
Ljung-och hedblåvingar 25
Luktgräsfjäril 13
Mindre blåvinge 2
Mindre tåtelsmygare 4
Prydlig pärlemorfjäril 1
Rapsfjäril 12
Rovfjäril 4
Silverblåvinge 1
Silverstreckad pärlemorfjäril 3
Skogsnätfjäril 1
Skogspärlemorfjäril 11
Vitfläckig guldvinge 2
Älggräspärlemorfjäril 2
Ängssmygare 4
Ängspärlemorfjäril 2

Ljungblåvingen är vacker även när vingarna börjat bli slitna.
Foto: Kent Bredahl

Text: Barbro Johansson